Verdenspremiere på den helt nye Toyota bZ4X

Toyota har netop løftet sløret for den endelige udgave af koncernens første dedikerede elbil, der får navnet Toyota bZ4X. Modellen er samtidig den første af flere fuldt elektriske biler under Toyotas helt nye elbilsmærke, bZ, der er en forkortelse af ”beyond Zero.

Toyotas nye elbilsmærke skal bidrage til koncernens mål om ingen CO2 i hele bilens livscyklus.

Torsdag den 28. oktober 2021

Den nye Toyota bZ4X er en SUV i mellemklassen, der fra grunden er udviklet og bygget udelukkende som ren elbil. Samtidig er det også den første i rækken baseret på Toyotas helt nye modulære platform, e-TNGA, der i samarbejde med Subaru er udviklet særligt til elektriske biler. Denne helt nye platform er fleksibel og vil også kunne benyttes til andre fremtidige både større og mindre bZ-modeller.

Den helt nye bZ4X er på flere måder opsigtsvækkende. Indvendigt fremstår bZ4X som en særdeles rummelig og åben SUV, mens bilens skarpe og kraftfulde udvendige design fortil kan minde om udseendet på en hammerhaj.

De store skærmkasser med op til 20” hjul trukket helt ude i hjørnerne på bilen, nogle fyldige sideskørter samt muligheden for et helt nyudviklet firehjulstræksystem med separate elmotorer på for- og bagakslen forstærker bilens evner som autentisk SUV med klasseledende offroad-egenskaber.

Mangeårig erfaring med elektrificering

Toyota har i udviklingen af bZ4X kunnet læne sig op af næsten 25 års praktisk erfaring med elektrificering, der for alvor tog fart med introduktionen af verdens første serieproducerede elektrificerede hybridbil, Toyota Prius, i 1997. Netop denne mangeårige erfaring skaber grobund for en elbil i klasseledende, vanlig høj Toyota kvalitet, holdbarhed og ikke mindst pålidelighed.

Den nye bZ4X kan fås med forhjulstræk eller firehjulstræk. Den elektriske drivlinje byder i den forhjulstrukne udgave på en 150 kW elmotor, der yder 204 hestekræfter med et drejningsmoment på 265 Nm. Det accellerer den store SUV fra 0 til 100 km/t. på 8,4 sekunder. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 160 km/t.

Den firehjulstrukne udgave af bZ4X med to separate 80 kW elmotorer på for- og bagakslen har en samlet systemydelse på 218 hestekræfter og et drejningsmoment på 336 Nm, hvilket giver en acceleration fra 0 til 100 km/t. på 7,7 sekunder. Alle tallene er foreløbige, da bilen fortsat venter på den endelige typegodkendelse.

Sammenlignet med en af Danmarks mest populære SUV’er, Toyota RAV4, er Toyotas nye elbil, bZ4X, 85 mm lavere med en 50 mm lavere placeret motorhjelm. Den har kortere udhæng og en akselafstand, der er hele 160 mm længere end den i forvejen lange akselafstand på RAV4. Det betyder ekstra god benplads til alle i kabinen. Samtidig fremstår bZ4X yderst agil med en klasseledende venderadius på blot 5,7 meter.

Rækkevidde på over 450 km

Rækkevidden er et vigtigt parameter for elbilskunder, og det 71,4 kWh store lithium-ion batteri giver en forventet rækkevidde på over 450 km ifølge WLTP-målemetoden. Den præcise rækkevidde offentliggøres, så snart bilen er endelig typegodkendt.

Traditionelt har rækkevidden i koldt vejr været en af de store udfordringer for elbiler. Men her oplyser Toyota, at man bl.a. takket være en effektiv varmepumpe kun vil opleve en meget begrænset negativ påvirkning af rækkevidden, når temperaturen bevæger sig under frysepunktet. Og dermed skiller bZ4X sig også på det felt positivt ud fra konkurrerende modeller.

Det vandkølede batteri i bZ4X kan ved hjælp af en 150 kW lynoplader oplades fra 0 til 80 procent på blot 30 minutter, hvis man ikke lige har tid til at benytte sig af den indbyggede, tre-fasede, 11 kW oplader.

Toyotas mangeårige erfaring med udvikling af batterier spiller også positivt ind, når det kommer til batteriets kapacitet på sigt. Toyota garanterer nemlig, at batteriet efter hele 10 års brug eller 240.000 km’s kørsel – alt efter, hvad der kommer først – som minimum stadig har 90 procent af sin oprindelige kapacitet til rådighed. Dermed er man altså sikret en lang rækkevidde selv efter adskillige års opladninger.

Den primære opladning foregår naturligvis med ladestik, men det er også muligt at vælge bZ4X med et indbygget solcelletag, der bidrager til opladningen af bilen både under kørslen, og når den holder parkeret. Toyota oplyser, at solcelletaget samlet set kan give op til 1.800 km ekstra kørsel på ren el om året.

Optimeret aerodynamik

Toyota har lagt sig i selen for at optimere bilens aerodynamik. Designet inkorporerer således flere aerodynamiske elementer, der er med til at sikre en god rækkevidde bl.a. gennem forskellige luftindtag i de forreste kofangerhjørner, et fuldt undervognsdækken, en todelt bagspoiler bagtil, en diffuser samt en præcist vinklet bagskærm. Derudover kan det nederste frontgitter via en automatisk åbne- og lukkefunktion kanalisere luftstrøm ind til ekstra køling af batteriet og samtidig hjælpe med at reducere vindmodstanden.

Den nye bZ4X byder også på en særlig én-pedals-køreindstilling, der øger bilens regenerative nedbremsning markant, når man slipper speederen. Det gør det muligt for føreren at accelerere og sænke hastigheden udelukkende ved brug af speederpedalen.

En lang akselafstand og det forholdsvis korte udhæng både for og bag på konceptbilen bidrager til en bemærkelsesværdig rummelig og åben kabine med benplads på bagsædet som i en luksuslimousine.

Foran sørger et lavt placeret instrumentpanel for ekstra godt udsyn og fremmer samtidig fornemmelsen af en særdeles rummelig kabine. De fleste kontrolfunktioner er placeret ved midterkonsollen, grupperet intuitivt og designet, så de er lette at genkende og betjene. Instrumenteringen er digital og placeret over rattet, så man skal flytte øjnene minimalt fra vejen for at aflæse informationen.

Rattet skiller sig ud

Den nye bZ4X bliver den første Toyota, der tilbyder et særligt udformet rat, der mest af alt minder om roret i et fly. Rattet byder på et såkaldt ”steer-by-wire”-system. Det er en teknologi, der giver føreren bedre kontrol over bilen, og som fjerner forstyrrelser i rattet fra fx ujævnheder i vejen eller i forbindelse med nedbremsning, da rattet ikke er mekanisk forbundet med hjulene. Rattets udformning bidrager desuden til, at føreren ikke behøver at løfte hænderne fra rattet for at dreje, og gør køreoplevelsen endnu sjovere. Det vil dog først være muligt at tilvælge rattet på et senere tidspunkt.

Toyota har i samarbejde med Subaru udviklet et helt nyt firehjulstræksystem til elbiler med separate 80 kW elmotorer på for- og bagakslen. Systemet bygger på den betydelige arv fra begge koncerner, når det handler om netop firehjulstræk. Firehjulstrækket giver bZ4X ekstra sikkerhed ved kørsel under vanskelige forhold og sørger samtidig for ægte, klasseledende SUV-terrænkørsel.

Det er muligt at vælge mellem forskellige køreindstillinger til sne og mudder, dyb sne og mudder samt den særlige ”Grip control” indstilling ved særlig vanskelig kørsel i terrænet.

Øget sikkerhed

Sikkerheden bliver øget en ekstra tand med introduktionen af tredje generation af sikkerhedspakken Toyota Safety Sense. Her tilfører Toyota både nye og forbedrede aktive sikkerhedssystemer og førerassistentsystemer til den i forvejen omfattende sikkerhedspakke, der er standard i størstedelen af Toyotas modeller.

I bZ4X vil bl.a. området, som millimeterbølgeradaren og kameraet i forruden dækker, blive udvidet. Derudover bliver ydeevnen af hver funktion i sikkerhedspakken forbedret, mens også nye funktioner som fx registrering af modkørende biler, der drejer ind foran, eller fuldt stop i tilfælde af en nødsituation finder vej til den nye generation af Toyotas sikkerhedspakke, som er standard i alle udgaver af bZ4X.

Elbilen bZ4X er blot den første af 15 nye elbiler fra Toyota frem mod 2025 - heriblandt syv dedikerede elbiler under det nye Toyota bZ-brand. Den nye serie af elbiler fra Toyota vil give folk mulighed for uden problemer at skifte fra deres aktuelle bil og samtidig opdage alle de fordele, en fuldt elektrisk bil kan tilbyde. Det skal ske gennem en menneske-fokuseret udvikling af elbilerne og ved at tilbyde mobilitet skræddersyet til folks reelle tilværelse.

Toyota fastholder med introduktionen af bZ4X sin multiteknologiske tilgang til, hvordan man på optimal vis reducerer udledningen af CO2, og fortsætter i fremtiden således udviklingen og introduktionen af både nye fuld hybridbiler, plug-in hybridbiler, brintbiler og elbiler.

Toyota bZ4X vises første gang frem fysisk i Europa i starten af december og ventes at blive introduceret i Danmark i midten af 2022.

Denne side benytter cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere her.

OK